• Rouva Keto

Vastustustustuskykykyky.

Ihan ekaksi on pakko nauraa tälle suomenkielelle. Miltä mahtaa kuulostaa sana "VAS-TUS-TUS-KY-KY" ulkomaalaisen korvaan?


Olen nyt ollut kolme vuotta pääsääntöisesti ketogeenisellä ruokavaliolla lukuunottamatta muutamia lyhyitä aikoja, jolloin en ole ollut. Sairastelin jonkin verran aikaisemmin; lähes joka talvi vuodesta 2000 alkaen minulla on ollut vähintään yksi flunssa talvessa, joka yleensä johti poskiontelotulehdukseen ja lopulta antibioottikuuriin. Tätä jatkui aina vuoden 2015 - 2016 vaihteeseen saakka. Silloin olen sairastanut viimeisen kerran flunssaa. Aloitin uudelleen säännöllisen liikunnan ja ketogeenisen ruokavalion 2016 vuoden kevättalvella ja sen jälkeen en ole ollut ainoatakaan kertaa kipeänä millään muotoa. En tiedä, onko näillä asioilla tekemistä keskenään, mutta uskon vakaasti, että on.


Uskon, että niillä on tekemistä toistensa kanssa suoliston kautta. Aiemmin, kun söin paljon hiilihydraatteja ja sokeria, suolistoni oli huonossa kunnossa. Oli ylävatsaturvotusta, ilmavaivoja ja vessassa piti käydä monta kertaa päivässä. Pasta- aterian jälkeen vatsa turposi voimakkaasti, samoin jos söi leipää. Tuttua juttua monille meistä. Vehnä, hiilhydraatit ja sokeri sen tekivät. Suolistobakteerit eivät varmaankaan olleet parhaalla mahdollisella tolalla ja sokeri ja hiiva ruokkivat edelleen epätasapainoa. Ja koska suolistossa on vastutuskykymme, ei sekään varmaan ollut ihan A- luokkaa.


Sokeri, vehnä, gluteiini ja huonot rasvat aiheuttavat elimistössä hiljaista tulehdustilaa ja jos elimistössä sellainen kytee, toki pöpötkin mielellään asettuvat jo valmiiksi otolliselle alustalle! Ketogeeninen ruokavalio on elimistön hiljaista tulehdusta rauhoittava ruokavalio, joten uskon tällä olevan suuren merkityksen siihen, etten ole sairastanut! Lisäksi syön säännöllisesti perusravintolisiä, kuten reilusti D- vitamiinia, sinkkiä, magnesiumia, kalaöljyä ja maitohappobakteereita kuuriluonteisesti.


En kiinnitä juurikaan mitään erityistä huomiota kuidun saantiin nykyään. Runsaalla kasvisten syönnillä, siemenillä ja pähkinöillä sekä runsaalla rasvalla suolistoni tuntuu pysyvän tosi hyvässä kunnossa. Eipä olisi uskonut, että suolisto rakastaa rasvaa, mutta niin se vain näyttää tekevän ja sitä kautta olen saanut nauttia flunssattomista päivistä jo monta vuotta. Nyt varmaan kannattaa myös koputtaa puuta.


Vastustustuskyky.

245 katselukertaa
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube