• Rouva Keto

Ruoalla saa leikkiä. Ja ravitsemussuosituksilla.

Viralliset ravitsemussuositukset saavat mut aina niin leikkisälle tuulelle. Leikittelen usein ajatuksella, että kokeilisin syödä viikon tarkasti virallisten suositusten mukaan. Vielä vajaat neljä vuotta sitten söin ihan kaikkea, enkä todellakaan voi sanoa koskaan syöneeni suositusten mukaan. Söin hyvin paljon hiilareita ja sokeria, paljon myös kasviksia. Rasvaa sen, mitä nyt sattui luonnostaan menemään, mutta huonossa muodossa; valmiita salaatinkastikkeita ja kevytlevitteitä. Oliiviöljyä olin käyttänyt jo pidempään, rypsiöljy oli jäänyt jo aikoja sitten ja taisin käyttää oikeaa kermaa jo tuolloin, erilaiset ruokakermat ja kevytvispit ovat olleet enemmän 2000- luvun alkupuolen hommia. Hiljalleen siis oli tietoisuus sen suhteen, mitä voisi olla hyvä ravinto, kasvanut. Mutta suositusten mukaan en ole siis syönyt koskaan, enkä suinkaan tee sitä nytkään!




Piilotin salaa virallisilta suosituksilta salaattiini 45 grammaa rasvaa.


No ajatusleikki siitä, että söisin virallisten suositusten mukaan viikon ja oikein katsoisin, mitä tapahtuu, on aina joskus mielessä. Tänä aamuna aloin taas pohtia tuota ihmiskoetta. En tietenkään oikeasti missään tapauksessa suostuisi sitä tekemään, en varsinkaan nyt, kun kesä on täällä! Todennäköisesti painoni nousisi viikon aikana ehkäpä kolme kiloa tai enemmän, vyötärönympärys kasvaisi saman verran senttejä ja muuttuisin väsähtäneeksi ilmapalloksi päivässä. Enkä pärjäisi enää kahvilla ja sitruunavissyllä torilla, vaan mun pitäisi saada jättipallo jäääääätelööööö! Mutta ajatuksella on kiva leikitellä...


VIRALLISESTI


Niinpä otin Sulamon ruokapäiväkirjan ja valtion viralliset ravitsemussuositukset ja aloin suunnitella päivän ruokia. Suositusten mukaan 6 annosta täysjyvää naiselle. Siispä pari palaa ruisleipää, pari palaa 100% kauraleipää, annos kaurapuuroa ja annos täysjyväfusillia. Voisin syödä puuron aamulla, pastan lounaaksi, välipalaksi kahvin kanssa kaksi leipää ja iltapalalla kaksi leipää... Ei hitsi, työlästä.


Seuraavaksi maitotuotteiden kimppuun. 4 lasia rasvatonta maitoa ja kaksi lasia rasvatonta jugurttia mustikoilla. Apua... Aamullako puuron kanssa lasi maitoa? Kahviin loraus tonkanpesuvettä myös. Lounaalla taas lasillinen, päiväkahviin jälleen loraus. Apua... syönkö kahvin kanssa ne ruisleivät ja vielä jugurtin? Ehkä voisin vaihtaa kuitenkin sen jugurtin kevytjuustoon, kummankin päiväkahvileivän päälle viipale 17% Oltermannia. Päivällisellä salaattia ja lasi rasvatonta maitoa. Illalla varmaan joisin sitten kauraleipien kanssa vielä lasillisen maitoa. Pitäisikö tehdä kaakaota vaihteeksi? Apua!! Ja missä hemmetin välissä minä syön hedelmät?


Sulamo antoi minulle tavoitteeksi syödä 245 grammaa hiilihydraattia. Ällistyttävä määrä. Sain sen täyteen näillä kuudella annoksella viljatuotteita ja kuudella annoksella maitotuotteita sekä yhteensä vähän yli 500 grammalla kasviksia ja hedelmiä, noin puolet kumpaakin. Yksi avokado, banaani ja nektariini, mustikoita sekä kasviksia noin 200 grammaa.


Proteiini tuntui muodostuvan ongelmaksi. Vilja- ja maitotuotteista tuli jo niin paljon proteiinia, etten voinut mitenkään mahduttaa päivän ruokiin esimerkiksi kananmunia. 100 grammaa broilerinfilesuikaletta riitti paukuttamaan proteiinini sellaisiin mittasuhteisiin, että enempää ei voinut kuvitellakaan syövänsä vielä tämän valtavan hiilarikuorman päälle! Rasvaa sain mahdutettua sen sijaan avokadon lisäksi vain salaattiin, pari ruokalusikallista oliiviöljyä ja leipien päälle 40% kasvirasvalevitettä 10 grammaa. Aikamoista hassuttelua kyllä.


KETOILLEN


Päätin kokeilla, miten kuva muuttuu ketoruokavaliolla. Poistin kaikki hedelmät (paitsi avokadon), viljatuotteet ja maitotuotteet, lukuunottamatta toista jugurttia, jonka vaihdoin 10 grammaa rasvaa sisältävään kreikkalaiseen jugurttiin. Lisäsin pastan tilalle kukkakaalta ja kaurahiutaleiden tilalle siemeniä. Nyt sain mahtumaan mukaan myös pari kananmunaa, katkarapuja ja kookosöljyä sekä voita. Muodon vuoksi otin ympyrään mukaan myös ketoleipää, jossa on runsaasti proteiinia, rasvaa ja kuituja. Jos leivän olisi jättänyt pois, olisi kasviksia voinut lisätä vaikka millä mitalla kuvaan mukaan ja vaikkapa jonkin verran pähkinöitä. En syö oikeastaan koskaan leipää, tämäkin patongin pala löytyi pakastimesta, koska tein sitä valkosipulietanoita varten taannoin.




VIRALLINEN VS. KETO


Miten näitä kuvia sitten voisi vertailla? Virallisten suositusten mukaisessa kuvassa ruokaa (lue: leipää ja maitoa) tuntuu olevan jotenkin ihan hirveän paljon. Koko ajan täytyisi syödä, että saisi syötyä kaiken, mitä "pitää". Todennäköisesti silti olisi koko ajan nälkä tai ainakin tekisi mieli jotain. Leipä ja maito vievät tilaa kasviksilta ja juureksilta, jopa hyviltä proteiinin lähteiltä, koska niitä täytyisi syödä niin valtavasti. Rasvan määrä on aivan onneton virallisten suositusten mukaan ja lisäksi suositellaan huonoa rasvaa. Oliiviöljy taitaa suosituksissa kyllä olla mukana, mutta niin on rypsiöljykin, jonka rasvahappokoostumus ei ole lainkaan edullinen, vaikka näin väitetään. Kuitua virallisterveellisellä ruokavaliolla kyllä saa, se on varma!


Ketoruokavaliossa syötävää ei ole ollenkaan niin paljon ja se kyllä rentouttaa jo pelkkänä ajatuksena, saatikka kun tietää kokemuksen kautta, miten vapauttavaa on, kun ei tarvitse ajatella ruokaa KOKO ajan. Entisenä hedonistisena yltiösyöjänä on tosi hienoa huomata tuo, minkä juuri totesin. Ennen olisin ollut kauhuissani, jos ruokaa on tarjolla vähemmän kuin enemmän ja nyt asia on täysin päinvastoin. Ennen elin syödäkseni, nyt syön elääkseni.


Kuidun saannista täytyy ketoillessa huolehtia enemmän, tosin kuituteoria voi olla yhtä hatara, kuin kolesteroliteoria. Ihmisen suolisto toki tarvitsee kuitua pitääkseen yllä monipuolista mikrobikantaa. Mutta kun kuitu on käytännössä sulamatonta hiilaria, niin tarvitaanko sitä kuitua, kun ei ole sitä hiilarimassaakaan kuljetettavana? Näkemykseni saattaa olla hyvin maalainen, mutta näin ajattelen. Kuitu on hiilaria ja hiilari on kuitua ja kun ei ole hiilaria, ei ole kuitua eikä tarvita kuitua kun ei ole hiilaria. Tai jotain sinnepäin. Olen aina vierastanut ajatusta, että kun ihmisellä on ummetusta, hänen täytyy syödä lisää kuitua. Omassa ajatusmaailmassani tämä ainoastaan lisää suolen massaa ja suolen tilanne pahenee... Rasvaa koneeseen, niin jo alkaa p...ska kulkemaan. Suolisto tarvitsee hyvää rasvaa toimiakseen hyvin ja pysyäkseen terveenä, näin väittävät. Itse en osaa ottaa kantaa, muuta kuin että koskaan ei ole suolistoni ja vatsani ollut näin hyvässä kunnossa, kuin ketoruokavaliolla. Toimii, ei turvotusta, ei ilmavaivoja, ei jenkkakahvoja. Toki yksilöllistä vaihtelua tässä P- asiassa on paljon.


En siis löydä virallisterveellisestä kuvasta oikein mitään erityisen hyvää tai kehuttavaa. No ehkä ne varmat kuidut. Ja se kuuluisa kalsium! Ehkä minulla on vähän asennevamma. Jos suosituksia voitaisiin viedä edes vähän järkevämpään suuntaan, voisin tehdä ihmiskoeviikon. Jos tarvitsisi syödä esimerkiksi vain yksi pala kauraleipää. Siihen saakka mietin, viitsinkö alkaa kokeilemaan. Vaikka olisi se kyllä tosi mielenkiintoista... Ehkä lokakuussa?





336 katselukertaa
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube