top of page
  • Writer's pictureRouva Keto

Nyt ei ole oikea aika laihduttaa.

Kaikki ovat varmasti jo tulleet tietoiseksi siitä, miten huonoon jamaan terveydenhuolto Suomessa on päässyt, joten ei siitä sen enempää.


Sen sijaan, että jäämme murehtimaan tilannetta, jolle emme kauheasti tässä vaiheessa voi mitään, on aika pohtia, mitä voimme tehdä oman terveytemme eteen; mitä voimme tehdä sen vaalimiseksi ja tukemiseksi. Kaikki me tiedämme, mitä kuuluisi tehdä. Kysymys on siitä, miten motivoidumme toimimaan, tekemään parempia valintoja ja oivaltamaan, mikä lahja se on, että pystyy valitsemaan itselleen hyviä asioita. Kyse on vastuun ottamisesta niin pitkälle, kuin se vain suinkin on mahdollista. Jokainen voi tarvita apua joskus ja jokainen voi sairastua tai joutua onnettomuuteen, mutta sen asian edessä meidän ei tarvitse lamaantua. Omasta arjesta ja jokaisesta elämän päivästä voi pyrkiä tekemään hyvää, sillä hyvinvoiva elämä on antoisaa ja tuntuu hyvältä, vaikuttaen myös läheisiimme ja tottakai koko yhteiskunnan toimintaan.


Iso osa arkipäiväämme vaivaavista ongelmista juontaa juurensa elämäntavoista. Laadukkaalle unelle ja stressinhallinnalle ei anneta tarpeeksi arvoa ja kehon liikuttaminen jää vähiin. Arki on stressaavaa ja kiireistä, ravintoympäristö on haastava ja tietoisuus hyvistä tai vähän paremmista valinnoista voi olla hataralla pohjalla. Tietoa on paljon ja erilaista, eikä aina tiedä, mitä ottaa omakseen, etenkin kun koskaan ei oikein ole aikaa pysähtyä tiedon äärelle. Helpointa on napata vauhdissa se, mitä toitotetaan toistuvasti lööpeissä.



Yksinkertaisesti; oma hyvinvointi ei vain yllä prioriteeteissa ykkössijalle tai edes kakkoseksi, vaikka sen aina tulisi sinne yltää, ainakin suurimman osan ajasta. Huonoista elintavoista seuraa oireita, jotka mielletään nykyään sairauksiksi ja joita ne ennen pitkää ovatkin; ylipaino, korkea verenpaine, verensokerin epätasapaino, heikentynyt insuliiniherkkyys, suolisto- ja iho-ongelmat, päänsäryt, väsymys ja niin edelleen. Voisi melkein todeta, että huono olo on uusi normaali, koska ei enää oikein edes muisteta, miltä tuntuu voida hyvin ja olla energinen.


Selityksiähän me aina keksimme, mutta siinä vaiheessa kun se todellinen motivaatio iskee, tiedämme jokainen, miten helppoa on löytää aikaa, intoa ja tahtoa tehdä itselleen hyvää. Ongelma on usein se, että alkuinnostuksen jälkeen motivaatio hiipuu ja pikkuhiljaa palataan takaisin sinne tuttuihin uriin, jossa oma hyvinvointi ei olekaan ykkönen.


Siksi on äärimmäisen tärkeää sisäistää, MIKSI tekee ja MIKSI valitsee paremmin. Syy ei saa olla se, että ulkoa päin tuleva paine vaatii sitä, vaan oivalluksen täytyy tulla sisäsyntyisesti. Muut ihmiset voivat antaa näkemyksiä, tietoa ja inspiraatiota, mutta oivalluksen siitä, miksi itse haluaa tehdä asioita ja mitä valita, TÄYTYY tulla omasta sisimmästä. Motivaation jälkeen on jäätävä rutiinit, kyky katsoa kauemmas ja nähdä, miksi tekee ja miksi valitsee. Ottaisimme toki mielellämme vastaan nopeita nautintoja ja pikaisia tuloksia, mutta sellaiset eivät koskaan ole pysyviä, eivätkä ne anna todellista hyvinvointia.


Siksi nyt (tai koskaan) ei ole oikea aika laihduttaa. Nyt on oikea aika alkaa miettimään sitä, miten huolehtia kalleimmasta omaisuudestaan, eli omasta kehostaan, mielestään, hyvinvoinnistaan ja terveydestään. Kyse ei ole laihdutuskuureista, vaan oivalluksesta oppia syömään ja nauttimaan ravinnosta uudella tavalla, oivalluksesta kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja kestävämpään muutokseen sekä siihen, että on suuri lahja, kun voi itse ottaa vastuuta ja tehdä valintoja.





- Heli -



348 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page