top of page
  • Writer's pictureRouva Keto

Ne pienet suuret erot.

Alla olevissa kuvissa näet kaksi varsin samannäköistä ateriaa. Niissä on kuitenkin ihmisen hyvinvoinnin kannalta hyvin oleellisia eroja. Ensimmäisen kuvan ateria on keto- ja VHH- ruokavalioon soveltuva, toinen enemmänkin virallisia ravitsemussuosituksia myötäilevä. Päällisin puolin lautaset siis näyttävät hyvin samanlaisilta, mutta niin rasvan, kuin hiilihydraattienkin määrän ja laadun suhteen niissä on oleellisia eroja.


Lisäksi ensimmäisen kuvan ateria on täysin vapaa kaikista lisä-aineista, kun taas toisesta löytyy niitä useampikin. Lautasilla on tuoretta kaalisalaattia, metsäsienikastiketta ja jauhelihapihvit lisukkeineen sekä hieman kasviksia; kukkakaalia, salaattia ja hapatettuja suolakurkkuja. Suositusten mukaisella lautasella on kukkakaalin sijasta perunaa (jotta suositus 40-50% päivän energiasta hiilihydraateista täyttyy) ja kyytipoikana rasvatonta maitoa ja leipää sipaisulla kevytmargariinia, jotka edelleen kuuluvat kiinteänä osana suomalaisten ravitsemussuosituksiin (kuidut ja kalsium). Huolimatta runsaasta maidon litkimisestä suomalaiset taitavat koreilla kärkisijoilla, mitä tulee osteoporoosiin.

Hiilihydraattia noin 10 grammaa

Hiilihydraattia noin 75 grammaa

Vaikka kansan hiilihydraatti- ja rasvatietoisuus koko ajan lisääntyy, on edelleen varsin tyypillistä kauhistella sitä, miten "vaarallinen" ruokavalio keto- tai VHH- ruokavalio on. Nämä kuvat toivottavasti avaavat edes jollakin tasolla sitä, miten pienillä valinnoilla on suuri merkitys. Valitsemalla aitoja raaka-aineita ilman lisäaineita ja huonoja rasvoja sekä turhia hiilihydraatteja (vertaa kuohukerma/kermakkeet, rasvainen jauheliha/kevyt jauheliha ja sipulikeittoainekset, voi ja oliiviöljy/rypsiöljy, margariini tai rasvan välttely, ei leipää lainkaan/teollinen leipä, kukkakaali/peruna, vesi/rasvaton maito) saa itselleen varsin täysipainoista ja ravitsevaa ruokaa, josta kaiken lisäksi tulee hyvä olo.


"Kova rasva" vaikuttaa edelleen olevan se yksi ja ainoa syyllinen suomalaisten huonovointisuuteen ja sairastumiseen. "Kova rasva", jota saamme mm. punaisesta lihasta, maitorasvoista ja kananmunasta, on julistettu pannaan sitkeästi ainakin jo viimeiset 50 vuotta, huolimatta tarjolla olevasta tutkimustiedosta, joka omalta osaltaan kertoo aivan muuta. Koskaan tapetille ei nosteta teollista ja ultraprosessoitua ruokaa tai sokeria, josta koostuu yli 90% kaupan valikoimista ja joka sisältää sokeria (eli hiilihydraattia) kaikissa eri muodoissaan, viljoja, halpoja kovetettuja kasviöljyjä (huom! KOVETETTUJA) ja transrasvoja, lisäaineita ja täysin turhaa, ravinneköyhää energiaa. Näitä ovat mm. leivät, valmisleivonnaiset, paistopisteiden tuotteet, perunapakasteet, pakastepizzat ja -ateriat ym. einekset, pussikeitot ja muut valmisruoat, salaatinkastikkeet ja muut valmiit kastikkeet ja majoneesit, pitkälle prosessoidut lihajalosteet, keksit ja snäcksit, murot, pikapuurot, patukat, vanukkaat, sokerijugurtit, erilaiset valmiiksi maustetut maitotaloustuotteet, kermakkeet, mehut, limsat, energiajuomat, karkit, jäätelöt... HUH! Ja sen lisäksi, että jo itsessään tämä lista on hengästyttävän pitkä, jokaisesta tuotteesta löytyy vähintään kymmeniä erilaisia vaihtoehtoja, nykyään lisänä myös teolliset vegaanituotteet. Ja sitä ihmisille myydään, mitä ihmiset ostavat. Jos 95% ruokakaupan tarjonnasta koostuu tästä, ilmeisesti se käy hyvin kaupaksi. Hakusanalla "ruoka" saa netistä ehkä kauniita kuvia aidoista raaka-aineista, mutta todellisuutta siitä, mitä ihmiset kuluttavat, ne eivät vastaa.



Ihmiset ovat arjessaan kiireisiä ja stressaantuneita, se on nykyaikaa. Henkinen ja fyysinen hyvinvointi ovat yhä kovemmalla koetuksella. Ei ole aikaa palautua, pysähtyä, miettiä ja hakea tietoa, joten se valmiiksi pureskeltu ja tarjoiltu, näennäisesti helppo vaihtoehto on monien valinta. Jos joku sitten tekeekin toisin, valitaan taas "helppo", joka on valitettavan usein toisen erilaisten valintojen tyrmääminen ja vähättely, joka ei perustu mihinkään, paitsi tietysti pelkoon ja epävarmuuteen. Opitut tärkeät mantrat, kuten "vältä rasvaa", "ihmisen aivot tarvitsevat hiilihydraattia" ja "mistä sinä saat kuitua?!" ovat hyvä turva siinä vaiheessa, kun ei itse ole ottanut selvää, eikä ole aikomustakaan niin tehdä, koska voimavaroja tai kiinnostusta ei vain ole. Niin kauan, kuin se kaveri tekee samat valinnat kuin itse, kokee olevansa turvassa.




Kukaan ei ole kiinnostunut valinnoistasi niin kauan, kun syöt jäätelöä, burger-aterian pikaruokalan autokaistalta tai otat kahvin kanssa korvapuustin vaikka joka päivä, mutta annapa olla; porukka alkaa olla huolissaan, kun syöt sokeritonta kermavaahtoa marjojen kanssa, burgerin ilman sämpylöitä ja ranuja ja laitat kahviin voita ;)


Hyvinvointiterkuin, Heli






495 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page