• Rouva Keto

Kesän TO DO- lista; pysähdy.

Uskomatonta kyllä, mutta kesä on taas täällä! Vaikka talvi oli pitkä ja pimeä, kuten talvet aina, se meni kuitenkin yllättävän nopeasti tänä vuonna. Täydellisen ihana viime kesä pysyi muistoissa pitkälle... Kyllä sillä meille suomalaisille on merkitystä, millainen meidän lyhyt kesämme on ja olisi vähintäänkin kohtuullista, että saisimme sen aikana aurinkoa ja lämpöä yllinkyllin. Vaan aina ei voi valita ja Suomen kesään tarvitaan siksi toisinaan myös hyvää asennetta.


Kesä on joka tapauksessa monille meistä stressittömämpää aikaa kuin talviaika ja kesään liittyy usein pidempi loma ja vuoden paras mahdollisuus päästä aidosti irti arjen kiireestä. Ellei sitten erehdy lataamaan lomaa niin täyteen ohjelmaa, että sen päätyttyä on lähes samassa tilassa, kuin lomaa aloittaessaan...


Jos haluaa oikeasti irrottautua kiireestä ja stressistä, mitä kannattaisi priorisoida? Meillä jokaisella on omat mieltymyksemme ja puuhat, joista koemme saavamme energiaa ja joka auttaa meitä irrottautumaan arjesta, mutta muutamat asiat ovat meille kaikille tärkeitä, kuten uni ja palautuminen, hyvä ravinto ja sopiva määrä sopivaa liikuntaa, sekä tottakai sosiaalinen elämä ja erilaiset elämykset. Näiden priorisointi ja tasapainottaminen niin, että loma oikeasti palauttaa ja lisää jaksamista, ovat tärkeitä.



Oman hyvinvoinnin äärelle pysähtyminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin. Kesä ja loma ovat hetkiä, jolloin siihen on enemmän aikaa. Stressittömämmässä tilassa tehdyt asiat ovat myös vaikuttavampia ja niistä saa enemmän hyötyjä irti. Pysähtyminen onkin yksi avainsana. Se voi olla haasteellista, etenkin jos arki on kovin hektistä. Tietoinen itsensä pysäyttäminen kuitenkin palkitaan. Loma lähtee käyntiin heti alusta saakka paremmin, kun ihminen pystyy hidastamaan vauhtia melko nopeasti. Helposti kun se suorittaminen jatkuu lomallakin; pitää ehtiä tekemään tietyt asiat, että voidaan puhua lomasta.




Ainoa, mitä lomalla täytyy ehtiä, on oleminen ja hengittäminen, nukkuminen sekä kehon ruokkiminen ravitsevalla ruoalla ja mielen ruokkiminen ravitsevalla sisällöllä. Itselle sopiva, kehon ja mielen hyvinvointia lisäävä liikunta kannattaa myös sisällyttää loman ohjelmistoon. Ja tässä vaiheessa kannattaa kirjoittaa itselleen muistilappu: Näitäkään asioita ei lomalla SUORITETA, vaan tehdään siitä ilosta, miten ne lisäävät omaa hyvinvointia. Ja jos näyttää sille, että oleminen ja hengittäminen on ainoa, mitä jaksaa, silloin kannattaa keskittyä niihin. Jos voimavaroja ja aitoa innostusta jää kuitenkin vielä muuhunkin, se kannattaa hyödyntää!




Alkoholin ajatellaan olevan rentouttava ja arjesta irrottava aine, mitä se hyvin tarkalla kohtuudella käytettynä voi ollakin, mutta alkoholin pienikin liiallinen käyttö kääntää kupin nurin kovin helposti. Alkoholi vaikuttaa mm. uneen ja palautumiseen hyvin herkästi ja lisää mielitekoja nopeisiin hiilareihin. Siksi kannattaa pohtia, kuinka paljon sitä haluaa lomallaan käyttää ja millaisia vaikutuksia alkoholin liiallisella käytöllä lopulta loman loppuessa onkaan? Me ihmiset haemme luonnostaan helppoja ja välittömän palautteen antavia keinoja esimerkiksi rentoutumiseen (millainen alkoholikin on), mutta miettimällä hieman pitkäjänteisemmin saavutamme oikeasti hyvää oloa.



Monille meistä jäätelö ja grilliherkut sekä ylipäänsä "herkuttelu" ja esimerkiksi ruoasta nauttiminen ulkona syöden ovat kiinteä osa kesää. Nämä ovatkin ihana asia ja lisäävät hyvinvointiamme todella! Kunhan syömme oikein ;) Sen jälkeen, kun itse löysin ja aloitin ketoruokavalion, kesät saivat aivan uudenlaisen tulokulman. Usein sitä ennen koin lomat aika rankoiksi, mutta ketokesät muuttivat kaiken. Syömisestä ja ruoasta nauttimisesta tuli kesän ilo, koska ruoasta vain tuli niin hyvä olo ja se oli kuitenkin herkullista. Eikä jäätelöstäkään tarvinnut luopua. Laatu vain tuli korvaamaan määrän. Syyllisyys "herkuttelusta" ja stressi siitä, kuinka paljon niitä lomakiloja taas kertyykään, jäi pois. Kesä kun on ketoilijan ehdotonta kulta- aikaa kotimaisine kasviksineen ja grillikausineen. Ihan vaan yksinkertaisesti parasta ja ravinnolla saa rakennettua niin ison osan hyvinvoinnistaan, joka vaikuttaa samalla moniin muihin asioihin, kuten vaikkapa energiatasoon ja unen laatuun.


Jos sinä haluat tänä kesänä antaa itsellesi parasta ja pysähtyä hyvinvointisi äärelle, tutustu ihmeessä ketoruokavalioon. Se on hyvän olon ruokavalio, jonka vaikutukset saat tietää vain kokeilemalla sitä itse. Punaista lihaa ei tarvitse syödä, jos ei halua ja ketoa voi toteuttaa myös maidottomasti. Lue lisää osoitteessa www.rouvaketo.fi ja hyppää mukaan KokoNainen- verkkovalmennukseen, joka antaa sinulle erittäin hyvät työkalut kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja uuden elämäntavan aloittamiseen. Keto ei ole vain ruokaa, vaan paljon muutakin ja tämän allekirjoittavat tuhannet naiset.


Hyvinvoinnin ja energian kesää juuri sinulle, toivottelee Rouva Keto








463 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki