• Rouva Keto

En halua olla myytinmurtaja, mutta väärinkäsitysten korjaaja kyllä.

Lupasin murtaa ketogeeniseen ruokavalioon liittyviä "myyttejä", tai paremminkin väärinkäsityksiä. Taitavat ne myytinmurtajat olla erikseen, minä en kuulu heihin. Ensin täytyy kuitenkin alustaa aihetta ja suurin osa tekstistä kuluukin alustukseen. Mutta tämä on mielestäni todella tärkeä asia ja liittyy vahvasti tähän aikaan ja meidän ihmisten kokonaisvaltaiseen terveyteen ja hyvinvointiin nyt ja tulevaisuudessa.


Oma ajatukseni on, että niin viisas kuin ihminen mielestään onkin, me emme tiedä itsestämme oikeastaan yhtään mitään. Tutkimus ja lääketiede ovat selvittäneet ja ratkaisseet paljon, mutta eivät varmasti lopulta murto- osaakaan siitä, mitä kaikkea me olemme, miten toimimme, mikä kaikki meihin vaikuttaa ja mitä tarvitsemme pysyäksemme terveinä ja elinvoimaisina. Päinvastoin, tuntuu että liu'umme koko ajan vain kauemmas totuudesta ja ihmisen kokonaisuuden ymmärtämisestä. Jos sitä ymmärtämystä on meidän ajassamme koskaan ollutkaan. Siinä meille suurin myytti; se, että me muka tietäisimme kaiken ihmisestä.


Ihminen on ihme. Se ikivanha viisaus, mitä ihmiskunnalla on ollut paljon ennen tätä maksetun tieteen valtamarssia, halutaan painaa piiloon ja se leimataan myytiksi, tai "huuhaaksi" kuten tätä tietoa halveksien kutsutaan. Eikä "myytin" kohdalla auta edes tutkittu tieto! Jos joku haluaa pitää asiaa "myyttinä" ja "huuhaana", se on sellainen huolimatta siitä, että tästä "myytistä" löytyisi laadukasta tutkittua näyttöä vaikka millä mitalla! Korvien ja silmien sulkeminen on nimittäin helpoin vaihtoehto pysyä turvassa ja omassa totuudessaan! Onhan se nyt sentään pelottava ajatus, jos se "totuus", johon niin vankasti uskoo ja luottaa, voisikin olla kyseenalaistettavissa ja rinnalla voisi kulkea myös muita totuuksia.





Myytti tarkoittaa oikeastaan dramatisoitua kertomusta, jolla on pyhiä ominaisuuksia; se ei ole teoretisoiva esitys. Yhteiskunnassamme myytti on saanut negatiivisen ja halveksivan sävyn, etenkin jos se liittyy vaikkapa ravitsemukseen tai terveyden- ja sairaudenhoitoon. Pienikin poikkeama "oikeasta totuudesta", erilainen ajatus tai ihmisen kokemusperäinen tieto on lähes automaattisesti "myytti". Onko näyttöä, onko näyttöä? huutavat nuo myytinmurtajat. Ja kun näyttöä on, se on kuitenkin aina vääränlaista. Yleensä myytinmurtajat myös syyttävät muita ylivertaisuusvinoumasta eli Dunning- Krugerin- ilmiöstä huomaamatta lainkaan, että se ilmiö saattaakin olla oikeastaan heidän ongelmansa.


Otetaanpa yksi esimerkki "myytistä", jota myytinmurtajat pyrkivät purkamaan kiihkeästi. Paasto ja sen terveysvaikutukset. Paastoa on tutkittu AIVAN valtavasti ja sen terveysvaikutukset ovat täysin kiistattomat. Pätkäpaasto, 12 tunnin yöpaasto, pidemmät paastot, autofagia... Näistä löytyy valtavat määrät tutkittua tietoa. Silti myytinmurtajat kieltävät paaston edut sinnikkäästi ja leimaavat ne täysin huuhaaksi. Tämä vain yksi esimerkki. Näitä löytyy vaikka kuinka paljon.


Nyt ollaan lisäksi tultu tilanteeseen, jossa myös ihmisen sananvapautta aletaan rajoittamaan, jotta saataisiin purettua näitä "myyttejä", eikä levitettäisi huuhaa- tietoa. Toisin sanoen, pyritään saamaan ihmiset uskomaan yhteen ja ainoaan, auktoriteetin sanelemaan tietoon ja toimimaan tämän tiedon pohjalta. Minulla on yksi perusperiaate; minä uskon ihmisen älykkyyteen ja kykyyn ajatella omilla aivoillaan. Luotan siihen, että peloton ihminen osaa ottaa itse vastuun ja ajatella itse. Tietoa saa ja pitää olla tarjolla. Ihminen osaa itse valita. Siihen ei kuitenkaan luoteta nykymaailmassa, vaan auktoriteetin tulee yhä voimakkaammin määritellä, mitä me saamme lukea, puhua tai kuulla. Siis katsotaanpa nyt, joko minun sananvapauttani aletaan pian rajoittaa, kun kaikkea höpisen.


Elämme parhaillaan aivan ennenkokematonta ja erityistä aikaa, joka parhaimmillaan voi johtaa valtavien, vuosikymmeniä rakennettujen ja kudottujen "myyttien" aukeamiseen. Siihen tarvitaan vain yhtä asiaa: Meidän ihmisten kykyä nähdä, rohkeutta avata silmiämme ja olla avoimia ilman syyttelyä, kyräilyä, epäröintiä ja pelkoa. Toisin sanoen, nyt ihmiskunnalta vaaditaan todella vastuun ottamista! Pahimmillaan tämä aika voikin johtaa sitten ihan muuhun. Ihmisten yhä voimakkaampaan rajoittamiseen, määräämiseen ja tätä kautta vapauden ja hyvinvoinnin menettämiseen.





Ihmiset tuntuvat myös jakautuvan yhä voimakkaammin kahtia ja tämä kriisiaika korostaa jakautumista. Toisessa päässä ovat "virallisen ja oikean totuuden" (tämä vuosikymmeniä rakennettu ja kasattu kenties suurin myytti ikinä!) puolesta puhujat, juuri nämä myytinmurtajat ja toisessa päässä ihmiset, jotka luottavat luonnollisempaan, kokonaisvaltaisempaan ja monimuotoisempaan totuuteen, myös omaan ja toisten ihmisten kokemukseen. Ihmiset, jotka uskaltavat itse etsiä tietoa, löytää ja ottaa vastuuta omasta elämästään, hyvinvoinnistaan ja terveydestään.


Näiden ääripäiden väliin jää valtava vellova massa ihmisiä jotka seikkailevat tiedon välissä, usein eksyksissä, hämillään, vielä tiedostamattomina siitä, että ei ole olemassa yhtä ainoaa totuutta. Vapaus löytää ja oivaltaa, päättää omista asioistaan, on itsellä. Tämä massa on oleellinen juuri nyt, kun iso muutos on meneillään ja totuudet rakoilevat kovaa vauhtia. Tämän massan voimaa tarvitaan, että maailma voisi mennä enemmän kohti sitä aidompaa (mutta ei absoluuttista) totuutta, joka ei ole riippuvainen pelosta, rahasta, vallasta ja ahneudesta, vaan joka perustuu ihmisen aitoon hyvinvointiin, terveyteen, ymmärrykseen, rauhaan ja rakkauteen.





No niin, mutta sitten itse siihen asiaan, eli ketogeeniseen ruokavalioon liittyviin yleisimpiin väärinkäsityksiin. Ajoittain törmää käsittämättömiin asiavirheisiin, joita ihan "asiantuntijoina" pidetyt asiantuntijat jakelevat julkisesti. On ikävää, että tällaista virheellistä tietoa jaetaan ruokavaliosta, joka on tällä hetkellä varmasti yksi maailman tutkituin ruokavalio sen mahdollisten terveysvaikutusten vuoksi. Minä en tässä nyt vetoa tutkimustuloksiin, vaan korjaan ihan arkisia väärinkäsityksiä. On nimittäin niin, että nämä asiantuntijat, jotka ketoa kritisoivat, eivät myöskään ole perehtyneet aiheeseen piirun vertaa, tutkimukset ovat jääneet lukematta. Koska jos tähän aiheeseen perehtyy, sitä ei olekaan enää välttämättä kanttia kritisoida.





Väärinkäsitys 1.


Ketogeenisellä ruokavaliolla karsitaan pois ihmisen tärkein energianlähde ja eletään siis lähes ilman energiaa, nääntyen, toissijaiseksi tarkoitetussa aineenvaihduntatilassa tai hätätilassa.


Korjaus:


Ketogeenisellä ruokavaliolla kyllä karsitaan pois hiilihydraatit, mutta ei kokonaan. Hiilihydraatteja mahtuu ketogeeniseen ruokavalioon 20-50 g. Toiset voivat kaikista parhaiten jopa aivan nollahiilareilla, toisille sopii paremmin 50 grammaa tai jopa enemmän. Yleinen käsitys on kuitenkin, että noin 20 grammaa hiilihydraattia on sopiva määrä hiilihydraattia siihen, että voidaan päästä ketoosiin ja rasvanpolttotilaan. Esimerkiksi 1 dl mansikkaa, 100 g kukkakaalia, 200 g parsakaalia, 100 g kurkkua, 100 g paprikaa, 100 g baby- pinaattia ja 1 dl kreikkalaista täysrasvaista jugurttia sisältävät yhteensä 20 grammaa hiilihydraattia. Tämä lisäksi syödään luonnollisia rasvoja ja proteiinia hyvistä lähteistä. Keho käyttää energiakseen rasvaa ja sitä meillä on varastoissa yllinkyllin, lisäksi saamme sitä ravinnosta. Ketogeenisellä ruokavaliolla syödään hyvin ja monipuolisesti. Suurin osa ketoa kokeilevista hämmästyy sitä, miten hyvin se pistää voimaan. Korostetaan nyt jälleen kerran kuitenkin, että mikään ei sovi kaikille. Kokeilemalla selviää ja sopeutumiseen voi mennä aikaa. Kyseessä ei ole hätätila, vaan toinen ihmisen normaali aineenvaihdunnan tila.


Väärinkäsitys 2.


Ketogeenisellä ruokavaliolla syödään ainoastaan pekonia, munia, kermaa ja voita ja ainoastaan vihreät kasvikset ovat sallittuja.


Korjaus:


Lue edellisen kappaleen viisi viimeistä riviä. Ketogeenisellä ruokavaliolla voi toki syödä myös ainoastaan edellämainittuja ruoka-aineita jos haluaa, mutta sen voi koostaa myös erittäin monipuolisesti ja terveellisesti. Ketogeenisen ruokavalion sisällä voi säätää oman kokemuksensa mukaan. Toisille sopii enemmän kasviksia, toisille vähemmän, maitotuotteita ei ole pakko käyttää ja niin edelleen. Myös kasvissyönti ketona onnistuu.





Väärinkäsitys 3.


Ketogeeninen ruokavalio ei sovi "terveelle" ihmiselle, eikä sillä voi olla pitkiä aikoja.


Korjaus:


Ensinnäkin voidaan kysyä, kuka on terve ja miten se määritellään? Valitettavasti ihmiset kärsivät lukuisista ongelmista, joiden katsotaan nykyään lähes kuuluvan normaaliin elämään, kuten väsymys, jatkuvat migreenit tai päänsäryt, iho- ja suolisto- oireet, ärtyneisyys ja masennus, ylipaino, kohonnut verenpaine ja heittelevä verensokeri. Nämä eivät kuitenkaan ole merkkejä terveydestä vaan siitä, että jotain on elimistössä pielessä. Hyvinkin usein pohjasyynä näille voi olla ruokavalio tai oikeastaan sen puuttuminen. Huonolaatuinen ravinto, aivan ylimitoitetut hiilihydraatit ja huonot rasvat. Kovinkaan moni ei halua ketogeenistä kokeiltuaan siirtyä siltä pois, mutta halutessaan jokainen voi kokeilla, millaisia hiilihydraattimäärillä keho kestää hyvin ja esimerkiksi verensokerin heittely pysyy hallinnassa. 100 grammaan hiilihydraattia mahtuu jo hyvin runsaasti kaikenlaista hiilihydraatin lähdettä! Suositusten mukaan aikuisen ihmisen tulisi syödä noin 200- 400 grammaa hiilihydraatteja vuorokaudessa.


Väärinkäsitys 4.


Ketogeenisellä ruokavaliolla ei voi treenata.


Korjaus:


Tämän todistavat vääräksi tuhannet ja tuhannet kovaa treenaavat ihmiset! Ketolla voi treenata, mutta se edellyttää sitä, että keho on todella sopeutunut rasvanpolttoon ja osaa hyödyntää sitä polttoaineekseen. VHH- ruokavaliolla treenaaminen on eri asia; tällöin keho ei ole rasvapolttoinen, mutta se ei myöskään saa riittävästi polttoainetta sokerista kovaan treeniin, joten tässä tapauksessa kannattaa valita puolensa: Käyttääkö siis bensaa vai dieseliä? Kovaa treenaaville satojen grammojen hiilarimäärät voivat olla ihan sopivia, mutta länsimaisesta väestöstä pienempi osa näyttäisi kuuluvan nykyään tähän kastiin...


Väärinkäsitys 5.


Ketoruokavaliolla ei saa riittävästi kuituja.


Korjaus:


Ketogeeninen ruokavalio on täysin mahdollista koostaa niin, että kuituja tulee riittävästi. Kasvikset, pähkinät, avokado, siemenet ja erilaiset jauhot sekä mahdolliset kuitulisät takaavat kuidunsaannin. Voimme myös kysyä, tarvitseeko jokainen yksilö suvereenisti 25 grammaa kuitua, vai onko tässäkin kenties yksilöllisiä eroja? Jokatapauksessa, ketogeenisellä ruokavaliolla useimmat sanovat vatsan toimivan paremmin kuin koskaan ja suoliston tilan rauhoittuvan.


Väärinkäsitys 6.


Ketogeeninen ruokavalio on vaikea ja kallis toteuttaa.


Korjaus:


Ketogeeninen ruokavalio on lopulta äärimmäisen helppo ruokavalio toteuttaa. Herkullista ja helppoa ruokaa. Yksinkertaiset ruokaostokset. Edullisempaa ja laadukkampaa. Syödään harvemmin, ylimääräinen häsellys keittiössä ja jääkaapilla vähenee. Ylipäänsä voi sanoa, että koko elämä yksinkertaistuu keton myötä kaikilta osin.


Tässäpä muutamia väärinkäsityksiä. Useimmiten väärinkäsityksiä luonnollisesti levittävät ihmiset, jotka eivät ole aiheeseen lainkaan perehtyneet. Luulo- ja kuulopuheet kulkevat vauhdikkaasti suusta toiseen ja se, kun kaikki uusi vähän aina meitä pelottaa, laittaa epäilemään ja pitämään itsensä turvassa puhumalla aiheesta potaskaa.

Itse olen onnellisesti siinä kyseenalaistajien joukossa, siinä joka uskoo laajempiin näkökulmiin ja siihen, että emme tiedä mitenkään kaikkea. En usko absoluuttisesti mihinkään, sillä jokaiseen yksilöön ja hetkeen hänen elämässään vaikuttavat lukemattomat määrät asioita. Elämä muuttuu koko ajan. Monenlaisia totuuksia voi kulkea rinnakkain, eikä kaikkien totuus tarvitse olla sama. Meillä tulee olla vapaus luottaa itseemme ja omiin kokemuksiimme. Meillä tulee olla oikeasti vapaus valita.


Terveisin, Rouva Keto









0 katselukertaa

ROUVA KETO®

  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube