• Rouva Keto

ÄLÄ PIDÄTÄ HENGITYSTÄ MUUTOSTA ODOTELLESSA!

Päivitetty: 2o elo 2019

PAKKO JANKUTTAA.


En tiedä, onko se mitä näen, muuttunut tämän vuoden aikana vai onko todellakin niin, että keltaisen lehden lööpit ovat alkaneet huutaa lähes päivittäin jotain ihmisten terveyteen, sairastamiseen ja ravintoon liittyviä asioita? Siis enemmän, kuin aikaisemmin? Keltainen lehdistö sinänsä ei ole se media, jonka uutisia tarvitsee kovin vakavasti ottaa, mutta näinhän se on, että nämä lööpit ruokkivat alitajuntaamme jatkuvasti. Vaikka et ikinä "lukisi" lööppejä, ne menevät aivoihisi silti. Ja vaikka puhuisimme valtakunnan virallisemmista medioista, tilanne on otsikoiden suhteen täysin sama. Uutisointi on yksipuolista ja aina samaa. On olemassa vain yksi, ainoa ja oikea tapa syödä ja se on viralliset ravitsemussuositukset; hiiliydraatteja 50-60%, rasvaa max 30% ja proteiinia noin 20% vuorokauden energiansaannista. Kaikki muu johtaa ihmisen pahoinvointiin, lihomiseen ja sairastumiseen. Media pakottaa minut jankuttamaan samoista asioista ketogeenisen ruokavalion suhteen, koska mediakin jankuttaa omia, samoja näkökulmiaan. No ei se mitään, kyllä minä jaksan jankuttaa, aihe on hyvin mielenkiintoinen!



LÖÖPIT KERTOVAT.


"Suolistosyövät räjähdysmäisessä kasvussa!"

"Katso tämän muotidieetin viisi negatiivista vaikutusta!"

"Voita, rasvaa ja läskiä -tälläinen on ketogeeninen dieetti!"

"Näin voit estää Alzheimerin taudin puhkeamisen!"

"Suosittu ketodieetti voi lisätä sydänongelmia - oireena usein vain epäsäännöllinen pulssi."


En ymmärrä, mitä pääsi tapahtumaan päivänä yhtenä. Sorruin OSTAMAAN iltapäivälehden paperisen version, jota on viimeksi tapahtunut varmasti viime vuosituhannella! Syynä oli tämä alimmainen esimerkkiotsikko sydänongelmista. Selasin koko aukeaman käsittävän jutun rauhassa kotona ja toden totta äimistyin jälleen kerran, miten suorastaan väärää ja vääristeltyä tietoa voidaan paperille painaa. Mutta näin se on.


Edelleen, toistuvasti ja lähes jokaisessa uutisessa nojaudutaan muutamiin (virheellisiin) seikkoihin. Nämä ovat ketogeenisen ruokavalion yksipuolisuus, vähäinen kuidun saanti, runsas proteiinin käyttö ja liialliset eläinrasvat. Useimmiten mainitaan myös se, että kukaan ei voi noudattaa näin rajoittunutta ruokavaliota pitkiä aikoja ja se saattaa toimia lyhytaikaisena dieettinä ja tehokkaana painonpudottajana, mutta kilot tulevat takaisin, kun "palataan normaaliin ruokavalioon". Tästä ruokavaliosta puuttuvat viljat, hedelmät, palkokasvit ja juurekset. Samalla ruokavaliosta jää pois myös kaikki prosessoidut tuotteet, valkoinen sokeri ja transrasvat, mutta tätä harvemmin uutisissa huomioidaan.



YKSIPUOLISUUS JA VÄHÄINEN KUIDUNSAANTI.


Nopeasti ajateltuna saattaa todella herätä ajatus, että ketoruokavalio on yksipuolinen. Mitä se ei todellakaan todellisuudessa ole! Kun leipä, puuro, pasta ja riisi jäävät pois, tilalle tulee reilu määrä erilaisia maanpäällisiä kasviksia. Kun täysjyväviljan kuitu jää pois, tilalle tulee kasviksista, erilaisista ketoruokavalioon sopivista jauhoista, avokadosta, marjoista, siemenistä ja pähkinöistä saatavaa kuitua. Kun hedelmät jäävät pois, jää pois myös fruktoosi, viljatuotteiden myötä tärkkelys ja prosessoidun ruoan myötä valkoinen sokeri. Samaa sokeria kaikki, eikä sitä ole tarvetta korvata millään. Paitsi tietenkin hyvällä, luonnollisella ja terveellisellä rasvalla. Jotta ketogeenistä ruokavaliota voisi toteuttaa oikein, myöskään palkokasvit eivät kuulu ketogeeniseen ruokavalioon korkean hiilihydraattipitoisuutensa vuoksi, kuten ei perunakaan, jolla on lisäksi hyvin korkea tärkkelyspitoisuus. Satunnaiset juuresherkuttelut (porkkana, punajuuri jne..) eivät tosin kaada ketogeenistäkään ruokavaliota ja VHH- ruokavalioon ne istuvat oikein hyvin. Marjoja ketoilijakin saa mahtumaan omiin hiilihydraatteihinsa, kunhan ruokavalion koostaminen on kunnolla hanskassa.



RUNSAS PROTEIINI JA ELÄINRASVAT.


Huoh, jankutetaan taas. Edelleenkään, ketogeeninen ruokavalio EI OLE runsaasti proteiinia sisältävä ruokavalio. Proteiinia syödään joissakin tapauksissa peräti hieman vähemmän, mutta pääsääntöisesti saman verran, kuin suositukset suosittelevat. 1 - 1,5 g tavoitepainokiloa kohden, riippuen henkilön iästä, sukupuolesta, aktiivisuudesta ja niin edelleen. Kasvisruokailija voi toteuttaa ketogeenistä ruokavaliota, eikä tarvitse syödä punaista lihaa lainkaan, eikä varsinkaan runsaasti, ellei halua. Prosessoituja lihatuotteita jokainen voi myös syödä juuri sen verran, kuin niitä haluaa syödä. Ja onhan näin, että jopa maailman sydänjärjestö on korjannut ohjeistustaan uusien tutkimusten myötä: eläin- ja maitorasvat eivät lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä. Kuten myöskään kananmuna ei nosta kolesteroleja.



SUOLISTOSYÖVÄT RÄJÄHTÄVÄT KÄSIIN!


Eräänä päivänä kurkkasin jälleen kaupassa läpi iltapäivälehden uutisen suolistosyöpien räjähdysmäisestä kasvusta. Tiedättekö, mistä se johtuu? Liian vähäisestä kuidunsaannista. Ihmiset, jotka nyt sairastuvat esimerkiksi paksusuolen syöpään, ovat syöneet liian vähän kuituja ja liian paljon eläinrasvaa. Tästä voisi melkein päätellä heidän olevan ketoilijoita. Ja kaiken lisäksi, nyt tämä muotivillitys yhä vain valtaa alaa ja kohta kuollaan kaikki suolistosyöpiin eli tilanne alkaa olla hyvin huolestuttava.


ALZHEIMER RÄJÄHTÄÄ KÄSIIN!


Oletteko kuulleet, että myös Alzheimer räjähtää käsiin? Aivot tarvitsevat eläinrasvaa ja kolesterolia. Muutamia vuosikymmeniä kolesteroleja on alennettu keinotekoisesti asetettuihin rajoihin statiineilla ja kehotettu syömään rasvattomia maitotuotteita, margariinia ja rypsiöljyä. Ja nyt Alzheimer alkaa räjähtää käsiin? Mikä yhteensattuma. Voisiko Alzheimeriä mahdollisesti ehkäistä ketogeenisellä ruokavaliolla? Tämä on mahdollista ja viitteitä siihen on jo olemassa.


DIABETES ON JO RÄJÄHTÄNYT KÄSIIN!


Jos olet jo sairastunut 2- tyypin diabetekseen, ei se mitään. Muista kuitenkin huolehtia päivittäiset hiilihydraattisi. Ilman niitä et pärjää ja verensokeritasosi pian liikaa heittelehtii tai jopa laskee. Diabetesta voi hyvin hoitaa lääkkeillä, jolloin voit huoletta syödä ihan kaikkea mitä haluat. No okei, ehkä hiilihydraatteja voisi vähän vähentää, mutta ei liikaa, koska ihminen ei tosiaan niitä ilman pärjää. Jossain päin maailmaan vähähiilihydraattinen ruokavalio tosin on jo virallinen hoitomuoto 2- tyypin diabetekseen, mutta ei toki meillä Suomessa.


Miten kaikki voi räjähtää käsiin huolimatta siitä, että 70 vuotta meitä on jo neuvottu syömään oikein? Kummallista ja erittäin kurjaa, hurjaa ja surullista.



EI SE, MITÄ JÄTETÄÄN SYÖMÄTTÄ VAAN SE, MITÄ SYÖDÄÄN.


Näissä jutuissa ei IKINÄ puhuta siitä, mitä ihmiset oikeasti syövät. Tuolla samaisella kauppareissulla, luettuani jutun suolistosyövästä, tein tietoista tarkkailua ihmisten ostoksista. Ilokseni ensimmäinen tarkkailuni kohde oli nuori isä, jolla oli vuoden ikäinen lapsi ostoskärryissään. Hänellä oli kärryssä parsakaalta ja muita vihanneksia, tottakai leipää, lihaa, kanaa, kalaa, maitoa, kunnon juustoa... Ei ainoatakaan einestä, ei mehua, ei muroja. Oikein sydäntä lämmitti, tällaista on siis vielä olemassa! Hän olikin hoikka, komea ja terveen näköinen nuori mies. Mutta sitten, siihen se jäikin. Onneksi kassalle oli pitkä jono, sain paljon tarkkailtavaa. Eineksiä, eineksiä, eineksiä. Välpalapatukoita, proteiinipatukoita, proteiinivanukkaita, jugurttia, sokeroituja rahkoja. Mehua, limsaa, muroja, leipää, leipää, leipää, pakastepizzoja, ranskalaisia, jäätelöä, leivonnaisia paistopisteestä. Rasvatonta maitoa, keijua ja flooraa, sokeriliemessä lilluvaa lihaa ja kanaa, nakkeja ja makkaroita. Kaikkea sitä, mitä kaupassa on tarjolla hyllymetreittäin. En ole yleensä ruokapoliisi. En kiinnitä huomiota siihen, mitä ihmiset ostavat, ostakoot mitä haluavat. Nyt kiinnitin huomiota sen vuoksi, että halusin tietää sen, mitä ihmiset syövät. Väitän, että syy siihen, miksi suolistosyövät kasvavat, on se, mitä ihmiset SYÖVÄT, ei suinkaan se mitä he JÄTTÄVÄT SYÖMÄTTÄ.


MINÄ JÄTÄN SYÖMÄTTÄ.


Kun minä jätän syömättä viljan, tärkkelyksen, hedelmäsokerin, pavut ja soijan, lihankorvikkeet, valkoisen sokerin, prosessoidun ruoan ja pitkälti hiilihydraatit, jotka eivät minun keholleni ja mielelleni tunnu tekevän mitään hyvää ja voin ERINOMAISESTI, niin minua ei huoleta se, mitä minä jätän syömättä. Minua ei huoleta, etten ole enää sokerikoukussa eikä minulla ole mielitekoja mihinkään turhaan roskaan. Minua ei huoleta, että saan tätä menoa suolistosyövän, ei. Minä olen erittäin tyytyväinen rauhalliseen, hyvin toimivaan vatsaani ja suolistooni. Rikastan mikrobistoani suolistossa välttämällä ylenpalttista hygieenisyyttä (en esimerkiksi ikinä pese salaatteja, tulivat ne sitten suoraan kasvimaalta tai kaupasta), syömällä mahdollisimman runsaasti erilaisia kasviksia, hapatettuja tuotteita ja ketoruokavalion puitteissa marjoja, kuitupitoisia siemeniä ja kulkemalla metsässä ja luonnossa. Ja syömällä oikeaa, luonnollista rasvaa. Minua ei myöskään huoleta oma hyvä oloni tai energisyyteni. Eikä minua huoleta sekään, että huolimatta kaikesta siitä, mitä jätän syömättä, saan syödä ihan järjettömän herkullista ja tyydyttävää ruokaa!



HIILIHYDRAATTIEN JUMALAINEN ASEMA.


On monta asiaa, mitä en ymmärrä ja tämä on yksi niistä. Hiilihydraatit ovat suorastaan jumalaisessa asemassa. Miksi? Ne ovat pyhä asia, josta ei oikein saisi puhua pahaa. Ihminen kun ei voi elää ilman hiilihydraatteja, näin meille on opetettu vuosikymmeniä. Ja uskotellaan, sitkeästi edelleen ja tullaan aina uskottelemaan. Koska vaikka hiilihydraatit ovat halpaa kamaa, ne pyörittävät maailman miljardeja rahoja. Ne pyörittävät elintarvike- ja lääketeollisuutta.


Hiilihydraattien vaikutusta harvoin otetaan huomioon tutkimuksissa, syystäkin. Rasva ja erityisesti eläinrasva on se paha asia, joka ansaitsee tulla "tutkituksi" ja parjatuksi. Eläin- ja maitorasva tukkii suonet ja liha syövyttää suolen ja happamoittaa ihmisen. Ihminen tarvitsee hiilihydraatteja sekä kasvirasvoja pysyäkseen terveenä ja elinvoimaisena. Kummallinen eläin tämä ihminen. Vauvana syö superfoodia, äidinmaitoa, joka on niin rasvaista, että sukat pyörii jaloissa, mutta vauvavaiheen jälkeen muuttuu olennoksi, joka ei enää eläinrasvaa kestä. Hiphei, miten loistava teoria!!


EI KANNATA PIDÄTTÄÄ HENKEÄ MUUTOSTA ODOTELLESSA.


Meistä kukaan tuskin tulee näkemään sitä päivää, että kolesteroliteoria kovine rasvoineen lentää romukoppaan ja tilalle tulee näkemys suonten tulehdustilasta, joka paranee ketoruokavaliolla. Myönnetäänkö koskaan, että nainen ei tarvitse päivässä 300 grammaa hiilareita mutta sen sijaan tarvitsee rasvaa voidakseen mainiosti? Voidaanko koskaan todeta, että suoliston tulehdukselliset ja toiminnalliset ongelmat häviävät ilman viljaa ja hiilihydraatteja? Ja lukuisia muita kysymyksiä, joiden soisi saavan vastaukset sen vuoksi, että ihmiset voisivat paremmin.


VASTUU OMASTA HYVINVOINNISTA.


Siihen saakka täytyy vain ottaa itse vastuu omasta hyvinvoinnistaan. Onneksi yhä useampi uskaltaa kokeilla, mitä kaikkea saa, kun lähtee korjaamaan ruokavaliotaan uuteen suuntaan. Kaikki eivät välitä, valtaosaa ihmisistä ei kiinnosta. Mutta te, joita kiinnostaa; hakekaa tietoa oikeista lähteistä ja olkaa avoimilla mielin, pelottomana ja itseensä luottaen. Totuushan on nimittäin se, että tiedekään ei pysty kertomaan absoluuttista totuutta, se vain havainnoi.


Minä en pidättele henkeäni odotellessa virallisia ohjeita, vaan syön hyvin, voin hyvin, nukun hyvin, liikun ja nautin elämästä muiden Ketokissojen tavoin. Kuka tahansa voi kokeilla ja voida paremmin kuin koskaan ❤️




Jos sinua kiinnostaa ketogeeninen ruokavalio elämäntapana ja haluat aloittaa sen oikein, tule mukaan Hyvään Oloon- verkkovalmennukseen! Valmennuksen on valinnut jo lähes 1000 naista ja 98% suosittelisi tätä valmennusta ystävälleen. Tartu siis tilaisuuteesi nyt ja hanki uusien farkkujen hinnalla uusi elämä ❤️ Klikkaa itsesi alla olevasta kuvasta mukaan!


Terveisin Rouva Keto




939 katselukertaa
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube